woensdag 26 juni 2019

Compassie

Al een paar maanden krijg ik met enige regelmaat de vraag wat ik met mijn verjaardag wil. En eerlijk gezegd heb ik geen enkel idee. En hoe langer ik er over na denk, hoe minder idee ik heb; Ik heb weinig behoefte aan nog meer spullen. We hebben eigenlijk al niet voldoende ruimte voor de spullen die we al hebben...

Waar ik wel behoefte aan heb zijn mensen om me heen die ongeveer gelijkgestemd zijn. Mensen die net als ik vinden dat je goed met de aarde, met natuur, met dieren, met andere mensen en met jezelf om moet gaan. Mensen die vooral willen leven vanuit compassie.

Waar ik ook behoefte aan heb, is dat we allemaal nog wat langer op deze aardbol rond mogen lopen, dat we schone lucht kunnen ademen, schoon water kunnen drinken, dat er voldoende eten is voor iedereen. Door onze consumptiepatronen wordt onze leefomgeving echter enorm geweld aan gedaan. We kunnen hier allerlei maatregelen tegen verzinnen, maar zolang we vanuit korte termijn denken en eigen belang blijven handelen, komen we ook daarmee nergens. Uiteindelijk kunnen we deze problemen volgens mij ook alleen maar oplossen als we gaan denken en handelen vanuit compassie voor al het leven.

Als je me iets voor mijn verjaardag wil geven, denk daar dan eens over na;

Hoe groot is mijn compassie?
Voor wie/wat heb ik compassie? En waarom wel/niet?
Komen mijn handelingen daar ook mee overeen? Zo nee, waarom dan niet? En wat kan ik doen om dat te veranderen?

En nee, je hoeft op deze vragen geen antwoord te geven onder dit bericht.

Voor de niet-veganisten (die mijn nog volgen) heb ik nog een ander verzoek; Als je vandaag of morgen door de supermarkt (of een andere winkel) loopt, kies dan voor plantaardige producten. Laat vlees, zuivel, eieren, honing en andere dierlijke producten staan en kies daar iets anders voor. Wat daarbij helpt is om thuis al te bedenken wat je wil gaan kopen.

Ik wens jullie een mooie dag vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten