vrijdag 3 juni 2016

Begrip

'Er moet iets gebeuren…' volgens Ali B. 'Anders gaan we de strijd verliezen.' Tenminste, dat las ik net op een facebook pagina. Maar hebben we niet al lang verloren? Decennia lang was Nederland het toonbeeld van tolerantie. Van begrip. Van openstaan voor elkaar. Het accepteren van elkaars anders zijn. En kijk nu eens...

De laatste jaren wordt de sfeer in dit land steeds grimmiger. Het vertrouwen in elkaar is volledig weg en anders zijn wordt niet meer geaccepteerd. Om het minste of geringste wordt iemand aan de schandpaal genageld of verbaal met pek en veren het land uit gebonjourd.

Nederland was een land waar ik als Nederlander trots op was. Die trots is volledig weg. Ik kan dat maar moeilijk accepteren. Het kan niet zo zijn dat dat waar we zo groots in waren, nu helemaal verdwenen is. Er moet dus inderdaad iets veranderen. En snel ook. Zodat we weer met elkaar trots kunnen zijn op dit mooie land.

Om te beginnen moeten we weer naar elkaar gaan luisteren, zonder elkaar te veroordelen. Begrip hebben voor elkaars gevoelens en meningen. Er in ieder geval begrip voor hebben dat er gevoelens en meningen zijn. Zonder direct boos te worden en elkaar allerlei verwijten te maken.

Is Zwarte Piet racistisch? Ik weet het niet. Ik weet wel dat er mensen zijn die zich gediscrimeerd voelen en dat hun stem gehoord mag worden. Ik weet ook dat dit voor andere mensen weer erg bedreigend is (hun cultuur is in het geding) en ook hun stem mag gehoord worden. Maar laten we dat dan in ieder geval doen vanuit begrip voor elkaar en zonder elkaar de huid vol te schelden of de tent uit te vechten. En nee, nu niet gaan roepen; ja, maar zij begonnen; mijn woorden zijn gericht aan volwassen mensen, niet aan kleine kinderen.

Het gaat er in de Zwarte Piet discussie volgens mij helemaal niet om wie er gelijk heeft. En of Zwarte Piet moet verdwijnen of niet. Het gaat veel meer om gevoelens dan om feiten. Het gaat om de vraag of we nog bereid zijn om ons in te leven in de gevoelens van een ander.

Dat iemand zich gediscrimeerd of aangevallen voelt is een signaal. Een signaal over hoe we met elkaar omgaan. Of in ieder geval een signaal over hoe die persoon denkt dat er met hem omgegaan wordt. Dat gevoel neem je niet weg door, als iemand dat signaal geeft, die persoon de volle lading aan verwensingen, beledigingen en zelfs bedreigingen te geven. In tegendeel! Door zo te reageren geef je de ander zelfs gewoon gelijk.

Als je de ander zijn/haar ongelijk wilt bewijzen, doe dat dan door te zeggen; 'Ik heb begrip voor jouw mening, respect voor het feit dat je die uit, en ook al ben ik het er (wel of niet) mee eens, ik waardeer jou zoals je bent'. Alleen zo komen we zonder verdere kleerscheuren uit de maatschappelijke chagerijn waar we nu in zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten