donderdag 17 november 2016

Negerzoen en Zwarte Piet

Ik dacht dat ik al vaak genoeg mijn mening over onderwerpen als deze had gegeven, maar toch blijft er elke keer weer wat opborrelen. Vaak van een net iets andere kant belicht. Dus blijkbaar is het toch nodig om er maar weer eens wat over te schrijven.

Negerzoen, Zwarte Piet, zigeunersaus, jodenkoek... Het zijn namen van dingen die veel mensen ofwel erg leuk ofwel erg lekker vinden. Vooral bij de negerzoen en bij zwarte piet is er sprake van enige stereo-typering. Is dat erg? Nee, niet zolang je bij echte donkergekleurde mensen de mens achter de uiterlijke kenmerken nog ziet, en je niet als een kapotte platenspeler blijft hangen op de stereo-typering.

Ik moet hierbij echter wel een flinke kanttekening maken. Ik heb geen donkere huidskleur, dus ik voel me niet aangesproken bij negerzoen of zwarte piet. Als ik mijn eigen directe omgeving en de sociale media moet geloven, de meeste donkergekleurde medemensen ook niet. Maar goed, niet iedereen is hetzelfde en sommige mensen voelen zich wel aangesproken. Beledigd en zelfs gediscrimineerd. En gevoel mag. Gevoel op zich, daar is niets mis mee. Hooguit is er iets mis met de basis waar dat gevoel vandaan komt.

En ja, met die basis is wel iets mis.

Ik kijk zelf al een tijdje geen TV meer, en van de uitspraken van Sylvana Simons heb ik ook 0,0 zelf gehoord. Wat ik wel hoor/lees zijn de reacties op haar uitspraken. En die liegen er niet om. Ze moet maar oprotten. Terug naar waar ze vandaan komt. Naar het oerwoud. Er zijn zelfs bekende Nederlanders die het nodig vinden om haar aapje te noemen of om apengeluiden te gaan maken. Of zwarte piet wel of niet racistisch is; daar kan je het over hebben. Dit soort reacties zijn dat zeker wel. En tegenwoordig krijgt bijna iedereen met een niet 100% blanke achtergrond dit soort reacties op het moment dat ze iets zeggen wat niet zo populair is.

Vaak wordt Sylvana Simons tegenover Ali B, die vindt dat Zwarte Piet bij Nederland hoort en dat allochtonen dat maar moeten accepteren, gezet. Hierbij wordt een heel duidelijk onderscheid gemaakt; Goede allochtoon vs slechte allochtoon. Vinden wij je mening leuk, dan ben je goed. Vinden wij je mening niet leuk, dan ben je slecht en moet je je bek houden en bij voorkeur gewoon oprotten. Dat Ali B een hele andere etnische achtergrond heeft dan Sylvana en in zijn verleden wel eens dingen heeft uitgehaald die ook niet helemaal door de beugel kunnen, dat wordt voor het gemak maar even vergeten. Je ben knuffelmarokkaan, of je bent het niet.

Afgelopen zaterdag ontplofte facebook. Er waren maar liefst 200 arrestaties rondom demonstraties tegen of voor Zwarte Piet verricht. Schandalig was het dat mensen zich zo hebben misdragen tijdens wat een kinderfeest zou moeten zijn. Achteraf lees ik berichten dat de meesten van deze mensen zich helemaal niet hebben misdragen en gewoon bijvoorbaat en op verkeerde gronden zijn gearresteerd. Daarbij zou in een enkel geval zodanig gewelddadig zijn opgetreden dat Amnesty International het te gortig vindt en nader onderzoek eist. Op een enkel bericht op Twitter na hoor ik hier bijna niemand over. Ook dat klopt voor mijn gevoel niet helemaal.

Je kan er een oordeel over hebben dat mensen tijdens de intocht van Sinterklaas gaan demonstreren. Dat mag. Maar we hebben in ons land nou eenmaal geregeld dat mensen mogen demonstreren. Dat recht op demonstreren is een groot goed. Dat moeten we beschermen. Ook als de reden van die demonstratie ons even niet zo welgevallig is. Want als een demonstratie voor of tegen Zwarte Piet zonder hele gegronde redenen verboden of onmogelijk gemaakt mag worden, door mensen die niets anders doen dan demonstreren zomaar te arresteren, dan kan dat een volgende keer ook gebeuren met een demonstratie over de zorg, of tegen een oorlog.

Volgens mij hoeven we het helmaal niet (zoveel) over Zwarte Piet of Negerzoen te hebben, maar moeten we het vooral eens gaan hebben over hoe we met elkaar omgaan op het moment dat we van mening verschillen ergens over. En daarbij niet zozeer naar de ander wijzen, maar vooral naar jezelf kijken. Hoe reageer ik? Vooral wanneer het onderwerp ons raakt en de emoties daardoor ernstig oplopen.

Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat we respect voor elkaar hebben, en oog hebben voor de mens achter het uiterlijk en de mening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten